Allmän handling drivs av Panoptes Sweden AB, Sveriges ledande researchbolag. Våra övriga verksamheter är researchbolaget Acta Publica och Nyhetsbyrån Siren.
En person ville bland annat veta hur stora belopp som Uppsala kommun hade betalat ut i avgångsvederlag till olika anställda under vissa angivna år. Kommunen nekade med hänvisning till att det krävdes en manuell genomgång av uppgifter i både databaser och pappershandlingar för att sammanställa de begärda uppgifterna. Efter överklagande konstaterade kammarrätten att det inte finns någon skyldighet för myndigheter att sammanställa uppgifter ur olika allmänna handlingar till en ny handling. Enligt domstolen kunde inte heller uppgifterna i databaserna sammanställas med rutinbetonade åtgärder, vilket krävs för att de ska betraktas som en potentiell handling enligt TF 2:6 2 st.
En person ville bland annat veta hur stora belopp som Uppsala kommun hade betalat ut i avgångsvederlag till olika anställda under vissa angivna år. Kommunen nekade med hänvisning till att det krävdes en manuell genomgång av uppgifter i både databaser och pappershandlingar för att sammanställa de begärda uppgifterna. Efter överklagande konstaterade kammarrätten att det inte finns någon skyldighet för myndigheter att sammanställa uppgifter ur olika allmänna handlingar till en ny handling. Enligt domstolen kunde inte heller uppgifterna i databaserna sammanställas med rutinbetonade åtgärder, vilket krävs för att de ska betraktas som en potentiell handling enligt TF 2:6 2 st.
En person ville bland annat veta hur stora belopp som Uppsala kommun hade betalat ut i avgångsvederlag till olika anställda under vissa angivna år. Kommunen nekade med hänvisning till att det krävdes en manuell genomgång av uppgifter i både databaser och pappershandlingar för att sammanställa de begärda uppgifterna. Efter överklagande konstaterade kammarrätten att det inte finns någon skyldighet för myndigheter att sammanställa uppgifter ur olika allmänna handlingar till en ny handling. Enligt domstolen kunde inte heller uppgifterna i databaserna sammanställas med rutinbetonade åtgärder, vilket krävs för att de ska betraktas som en potentiell handling enligt TF 2:6 2 st.
Gå till Acta Publicas hemsidaEn person ville bland annat veta hur stora belopp som Uppsala kommun hade betalat ut i avgångsvederlag till olika anställda under vissa angivna år. Kommunen nekade med hänvisning till att det krävdes en manuell genomgång av uppgifter i både databaser och pappershandlingar för att sammanställa de begärda uppgifterna. Efter överklagande konstaterade kammarrätten att det inte finns någon skyldighet för myndigheter att sammanställa uppgifter ur olika allmänna handlingar till en ny handling. Enligt domstolen kunde inte heller uppgifterna i databaserna sammanställas med rutinbetonade åtgärder, vilket krävs för att de ska betraktas som en potentiell handling enligt TF 2:6 2 st.
Gå till Nyhetsbyrån Sirens hemsidaEn person ville bland annat veta hur stora belopp som Uppsala kommun hade betalat ut i avgångsvederlag till olika anställda under vissa angivna år. Kommunen nekade med hänvisning till att det krävdes en manuell genomgång av uppgifter i både databaser och pappershandlingar för att sammanställa de begärda uppgifterna. Efter överklagande konstaterade kammarrätten att det inte finns någon skyldighet för myndigheter att sammanställa uppgifter ur olika allmänna handlingar till en ny handling. Enligt domstolen kunde inte heller uppgifterna i databaserna sammanställas med rutinbetonade åtgärder, vilket krävs för att de ska betraktas som en potentiell handling enligt TF 2:6 2 st.