Kan inte kräva att begäran görs på viss blankett

JO kritiserade den information som Migrationsverket lämnade på sin webbplats till den som vill ta del av allmänna handlingar. Följande var fel:

  • Det stod att det kunde ta upp till tre månader att hantera en beställning, vilket var vilseledande eftersom det inte gällde vid en begäran om allmänna handlingar, utan avsåg andra förfrågningar.
  • Det stod att den som ville begära ut handlingar anonymt var hänvisad till att ringa eller besöka myndigheten, vilket var fel eftersom det finns fler alternativ, t.ex. att mejla in en begäran.
  • Rubriken ”Du måste kunna legitimera dig när du hämtar ut dina handlingar” kunde tolkas som att den som vill ta del av allmänna handlingar behöver legitimera sig, vilket inte stämmer. 

JO var också kritisk till ett webbformulär för begäran om allmänna handlingar som fanns på webbplatsen. Det här eftersom sökanden uppmanades att fylla i bl.a. namn, personnummer och medborgarskap i formuläret. Det kunde anses strida mot anonymitetsskyddet.  

JO var även kritisk mot ett automatiskt mejlsvar som Migrationsverket hade skickat ut till personer som begärt allmänna handlingar. För det första stod det att sökande skulle använda en särskild blankett för att begära ut handlingarna, vilket inte får ställas upp som ett krav. För det andra stod det att handläggningstiden var 3–6 veckor, vilket var vilseledande mot bakgrund av skyndsamhetskravet.

En kommentar till “Kan inte kräva att begäran görs på viss blankett”

  1. Hej,

    Om man skickar en fråga till en statlig myndighet varpå de svarar och man därpå svarar att man vill ta del av de handlingar som myndigheten beskriver i svaret, får myndigheten då neka utlämnande genom först skriva

    “Vill en ta del av allmänna handlingar bör en skicka in ett mejl till myndigheten@myndigheten.se och i ämnes raden skriva ”begäran om utlämnande av allmänna handlingar”. Sedan tala om vilken handling du är intresserad av att ta del av. ”

    När jag svarade och skrev att jag redan gjort en förfrågan och att vilka handlingar det gäller framgår i förra mitt mail får jag svaret:

    “Är du intresserad av att ta del av en handling så är du välkommen att skicka in ett nytt mejl med den ämnes rad som jag skrivit tidigare. Detta så att vårt diarie får ärendet och kan ge dig handlingarna du är intresserad av.”

    Jag har själv jobbat på myndighet och blir irriterad av den dåliga servicen, om inte en anställd kan lösa förfrågan själv bör den väl skicka vidare uppgiften till en kollega som kan lösa det och inte skriva svajande svar om hur man först “bör” göra för att sedan beskriva hur man uppenbarligen måste göra.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.